Durian D190 - MDUR88



𝐔𝐧𝐛𝐨𝐱𝐢𝐧𝐠 𝐃𝐮𝐫𝐢𝐚𝐧 𝐌𝐃𝐔𝐑𝟖𝟖/𝐃𝟏𝟗𝟎
Dah lama admin dengar tentang baka durian MDUR 78, MDUR79 & MDUR88 ni. Cukup susah seumpama hunting baka rare nak jumpa 3 jenis buah MDUR di satu dusun yang sama.

𝐂𝐢𝐫𝐢-𝐜𝐢𝐫𝐢
MDUR88 adalah hasil kacukan D24xD10. Cuma MDUR88 lebih ikut ciri2 D10 yang berduri besar. Buah MDUR88 nak luruh akan bertukar dari hijau ke kekuningan adalah jelas seperti D10. Pokok berbunga lebat & buah mudah nak lekat. Lagi satu ciri buah sedikit tonjoi di hujung & bila unboxing akan ada sedikit hitam/kerak di bawah pangsa. Berat purata 1.5~2.0kg. Cuma banyak yang admin jumpa dalam 1 kilo +\- sahaja.

𝐃𝐮𝐫𝐢𝐚𝐧 𝐓𝐚𝐬𝐭𝐢𝐧𝐠
Cakap jujur pada mulanya admin tak rasa teruja pun nak review MDUR88 ni. Tengok buah macam biasa sahaja. Itu la orang kata, tak kenal tak cinta. Bila tengok rupa isi terus tarik balik kata2. Isi MDUR88 berkedut2, warna kuning keemasan & bau wangi gula hangus/sweet caramel. Telan air liur.
Suapan pertama, isi mealting di dalam mulut. Cukup rasa lemak manis, creamy dan pahit yang sederhana (3 layer nikmat durian). Baca dari info MDUR88 ni pahit minima. MDUR88 yang saya rasa ni berbeza. After taste timbul rasa pedar dan pahit yang jelas. Isi sungguh tebal 2-3 ulas terus kenyang.
Kadar kemanisan/Brix Index setanding kemanisan Musang King. Cuma secara amnya rasa MDUR88 ni lebih sesuai dengan citarasa Melayu/India. Warna cantik, isi tebal, rasa lebih pada lemak manis & after taste sedikit pahit.
 
𝗥𝗮𝘁𝗶𝗻𝗴 𝗗𝘂𝗿𝗶𝗮𝗻 - (𝟕𝟖% 𝐝𝐮𝐫𝐢𝐚𝐧 𝐤𝐨𝐦𝐞𝐫𝐬𝐢𝐚𝐥)
  • Brix Level/Sweetness (44.7/53)
  • Bitterness - Moderate (3/5)
  • Creamy - High (4/5)
  • Stickiness - Moderate (3/5)
  • Alcohol/Fermentation - Low (2/5)
  • Seed size – Normal
 
𝗣𝗲𝗻𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁
Admin boleh katakan, MDUR88 adalah Top 10 durian yang pasti admin rindui. Banding rasa MDUR88 ni lebih baik kalau dibandingan dengan D24. Sepatutnya MDUR88 boleh diletakan sebaris dengan durian M40 seperti Hor Lor & Udang Merah.
Jom jadi sebahagian family ODOD™ 
dengan klik Channel Telegram Unboxing Durian
by ODOD™ di https://t.me/onedayodurian
#unboxingdurianmalaysia #onedayonedurian

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Durian D190 - MDUR88"

Catat Ulasan