Pokok Matoa dan Cara Menanam


Pokok Matoa dan Cara Menanam. Pemilik pohon mesti konsisten merawatnya agar pohonnya menghasilkan buah yang bagus dan banyak.

Harga matoa termasuk mahal lebih mahal dari lada boleh mencecah RM35 sekilogram. Pohon matoa seharusnya ditanam di ketinggian 20 sampai 400 dari permukaan laut.

Rasa buah matoa unik mirip campuran laici, rambutan dan durian. Buahnya mengandungi Vitamin A dan E.

Manfaat buah matoa bagi kesihatan sangat banyak yaitu meningkatkan imuniti, mencegah radikal bebas, memperhalus kulit, mencegah kanser dan penyakit jantung serta meningkatkan kesuburan.





Pohon matoa tumbuh baik di tanah kering yang tidak tergenang, jumlah hujan tidak lebih dari 1200 mm/tahun. 

Dalam satu tahun pohon matoa boleh berbuah dua kali. Tempat penanaman matoa mesti  terkena sinar matahari secara langsung. Matoa boleh dibiakkan melalui biji atau kaedah cantuman.

Menanam dari Biji Agar Berbuah Lebat

Mengikut teori pohon matoa berbuah empat tahun dari benih cantuman atau enam tahun jika penanaman dari biji. Setelah lima tahun pohon akan berbuah bila dijaga dengan baik. 

Berikut urutan cara menanam biji matoa agar kelak pohonnya berbuah lebat:

  • Biji matoa disemai pada tanah yang bercampur baja organik.
  • Ketika berumur dua minggu, biji tumbuh.
  • Pada umur tiga minggu, pindahkan anak pokok pada polybag besar berisi tanah bercampur baja organik, NPK dan urea.
  • Di usia 5 bulan, pindah bibit pada lahan  perkebunan
  • Membaja tanaman tiap dua bulan.

Menjaga Pohon Matoa Agar Cepat Berbuah

Jika sudah punya pohon matoa, merawat agar pohon itu matoa bisa tumbuh subur dan  berbuah. 

Pemilik pohon mesti merawatnya dengan memberi baja, menyiramnya dua kali sehari dan mencabut rumput liar di sekitar pohon. 

Jika pohon matoa mulai berbunga, periksa apakah ada penyakit atau hama. Apabila ada semburlah hama tersebut dengan cairan pencuci buah supaya buah yang keluar tidak busuk.

Buah dari pohon yang terkena langsung sinar matahari dapat tumbuh besar sampai berkulit merah. Hasil buah mampu  mencapai lima kilo untuk pertama kalinya. Penuaian berikut boleh menghasilkan 100 kilo buah sepohon

Pohon matoa ini memang memerlukan waktu lama sampai berbuah. Perawatan yang baik diperlukan supaya boleh menghasilkan buah matoa yang baik dan berkualiti.


Kredit : Infotemanggung.Com





Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Pokok Matoa dan Cara Menanam"

Catat Ulasan