Cara Menanam Pisang


Bagaimanakah cara tanam pisang yang betul? Artikel ini akan menerangkan cara mudah untuk menanam pisang dengan kaedah yang betul.

Siapa yang tidak biasa dengan pisang, buah yang kaya dengan nutrien dan dapat tumbuh di mana sahaja, terutama di kawasan tropika. Tanaman pisang adalah keluarga Musaceae yang terdiri daripada pelbagai spesies dengan pelbagai bentuk dan warna, seperti hijau, kuning, dan merah.

Pisang adalah sekumpulan tanaman berbuah dan herba yang diketahui berasal dari kawasan tropika. Berdasarkan kajian, tanaman pisang dianggap berasal dari rantau Asia Tenggara, terutama semenanjung Tanah Melayu, Filipina dan India. Tumbuhan ini juga dikelaskan sebagai tanaman monokot atau biji tunggal. Pisang bukanlah pokok kayu kerana tidak mempunyai batang kayu.

Tanaman pisang umumnya ditanam secara bebas di kawasan perkebunan atau di halaman. Salah satu keunikan tanaman ini ialah menghasilkan buah dalam jumlah besar. Selain itu, pisang juga sinonim sebagai makanan untuk monyet.

Pisang adalah buah yang sangat berkhasiat yang merupakan sumber vitamin, mineral dan karbohidrat yang hebat. Salah satu kelebihan buah pisang adalah ia mempunyai kandungan potassium yang tinggi. Kulit pisang dapat digunakan untuk membuat cuka melalui proses penapaian alkohol dan cuka (Suhartanto et al, 2012).

Buah pisang yang mengandungi pelbagai nutrien


Habitat

Habitat untuk menanam tanaman pisang tidak harus berada di tanah khusus, kerana flora ini dapat menyesuaikan diri dengan dataran tinggi atau dataran rendah. Proses penanaman tidak sukar dan tidak memerlukan perhatian khusus. Selagi keadaan tanah baik dan cahaya matahari mencukupi, pokok pisang dapat tumbuh dengan baik.

Walau bagaimanapun, ketinggian optimum untuk pertumbuhan pisang adalah di kawasan dengan ketinggian 100 meter dari permukaan laut. Jenis tanah yang sesuai adalah tanah lembap dan berada di kawasan terbuka kerana pokok pisang sangat memerlukan cahaya matahari agar dapat tumbuh dengan optimum.


Penyediaan benih

Sumber anak benih harus diperoleh daripada pokok induk yang sihat dan diperoleh dari tanah yang bebas dari penyakit. Ia perlu bebas daripada penyakit fusarium layu dan bakteria layu. Sumber benih boleh berasal dari tunas, pangkal batang pisang dan kultur tisu. Anak benih dari anak pokok besar (30 cm) boleh diambil terus dengan parang dan ditanam.

Ini adalah cara tanam pisang dari pangkal pokok pisang (Wijayanto, 2006):

  1. Anak benih dari pangkal pokok pisang diletakkan dalam medium tanah campuran dengan pasir (1: 1).
  2. Setelah satu minggu anak benih mula berakar dan dipindahkan ke polibeg.
  3. Dua bulan kemudian anak benih siap dipindahkan ke lubang penanaman di kebun (1 anak benih setiap lubang). Jarak jaraknya tidak kurang dari 2 m.
  4. Penanaman di kebun hendaklah dilakukan pada awal musim hujan supaya tanah sentiasa lembab.

Menyiram dan membaja

Pokok pisang memerlukan air yang mencukupi. Semasa musim hujan, pokok-pokok tidak perlu disiram. Pembajaan dilakukan selepas usia 1 bulan selepas penanaman. Jenis baja yang digunakan adalah baja organik atau kompos

Pembajaan dilakukan dengan membuat parit di sekeliling pokok dengan jarak minimum 50 cm dari pokok dengan kedalaman 10-15 cm. Penggunaan baja organik dilakukan semasa penyediaan lubang penanaman pada dos 10 kg / lubang penanaman (Suhartanto et al, 2012). Pastikan bulatan yang mengelilingi pokok bersih dari rumput / rumpai.


Perosak dan penyakit

Perosak yang paling biasa menyerang pokok pisang adalah ulat daun. Tanda-tanda pokok pisang yang diserang ulat daun ini adalah daun menjadi bergulung seperti sarung dan terdapat kesan dimakan hingga ke tulang daun. Oleh itu, penting untuk memerhatikan daun pisang dan membuang ulat ini.

Selain itu, pokok pisang juga boleh mendapat jangkitan kulat dan bakteria yang menyebabkan pokok pisang susah untuk menghasilkan buah atau menghasilkan buah yang rosak. Sekiranya pokok pisang terkena jangkitan kulat layu, ia akan menyebabkan daun menjadi layu atau daun kemerahan, dan perkara ini disebabkan oleh kulat Fusarium atau bakteria Xanthomonas. Untuk pokok yang dijangkiti penyakit ini, pokok ini adalah lebih baik dicabut dari tanah dan dibakar untuk mengelakkan penyakit ini merebak ke pokok lain.


Tuaian

Apabila pisang matang, ia boleh dituai dengan memotong buah dan pokok. Ini kerana pokok pisang hanya berbuah sekali sahaja. Batang pisang yang sudah berbuah dapat dicincang, dihancurkan dan ditaburkan disekitar anak benih pisang untuk membuatnya tumbuh subur.

Diharapkan artikel cara tanam pisang ini dapat membantu para pembaca menanam pisang dengan kaedah yang betul dan mendapat hasil buah pisang yang banyak.


Kredit : rootofscience.com



TIPS PENJAGAAN POKOK PISANG :

  1. Setiap pokok pisang hanya dikekalkan dengan 8 daun sahaja.
  2. Untuk pisang berangan, buah hanya dikekalkan 10-12 sikat sahaja, selebihnya dibuang bersama jantung. Ini penting untuk menghasilkan buah ynag besar dan berat ynag maksimum.
  3. Setiap tandan pisang perlu dibungkus dengan menggunakan kertas daripada jenis kertas simen atau kertas pembungkus dedak ayam. Gunakan staple dan ditutup rapat sehingga hujung pisang.
  4. Apabila jantung keluar bilangan daun hanya dikekalkan 6 helai sahaja.
  5. Anak pisang pertama hanya dibela apabila jantung pisang sudah keluar sahaja untuk mendapatkan pokok ibu yang benar-benar subur.
  6. Setelah jantung pisang dipotong, daun hanya dikekalkan 4 helai sahaja.
  7. Apabila jantung telah keluar, berhentikan pembajaan kepada pokok bagi mengelakkan buah pisang yang mengkal atau keras dah kualiti pisang jatuh.

Kredit : Doktor Tani




Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cara Menanam Pisang"

Catat Ulasan